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TRILITO

Laboratory paint: The persistence of the color
Stuart Gallery 2010


Laboratory paints are the result of research and experimentation on the use of color. The works were created especially for this exhibition, and their formats, as well as the assembly of the designs for the gallery of the Stuart Gallery.

 

The principles of the antiform in large-scale work from industrial materials, that is, manipulating materials beyond form. It is understood that it was not necessary to frame his work under a presentation medium. The material itself, after being investigated, appears in its nature, acquiring a presence of its essence. The spatial behavior, density and abstraction of the work were close to the pictorial, since they worked the wall as a pictorial surface with a three-dimensional appearance like action painting, but they distanced themselves from the author's egocentrism. Consequently, my work has gone through these research phases in order to understand the true meaning of the work.

 

So that the conjugation of the painting and the surface allows us to make an analogy of the union of pictorial and sculptural characteristics, since painting is an optical medium that has color as an "a-tactile" additive. Robert Morris gives certain characteristics to painting: optical, immaterial, i-limitable and a-tactile, which makes it inconsistent with sculpture. In my work, using the color black and white and its different shades highlights the conditions of matter, an ambiguous state between these two ways of thinking sculpture and painting.

 

Consequently, in this present work the new mathematical reality of the stable and unstable, the ordered and the disordered, can be affected, despite its rigidity, thanks to the transformation phases of matter. They can appear to be fragile and irregular, when in reality they are rigid forms, being the result of controlled chance, indeterminacy and gravity, which is executed randomly, achieving a job with high optical dimensions as tactile.

 

TRILITO

Pintura de laboratorio: la persistencia del color
Galeria Stuart. Santiago. Chile. 2010

Las pinturas de laboratorio son el resultado de una investigación y experimentación sobre el uso del color. Las obras fueron creadas especialmente para esta exposición, y sus formatos, al igual que el montaje los diseñamos para la sala de la Galería Stuart.



Los principios de la antiforma en trabajos a gran escala a partir de materiales industriales, es decir, manipulando los materiales más allá de la forma. Se entiende que no era necesario enmarcar su obra bajo un medio de presentación. El propio material, luego de ser investigado, se presenta en su naturaleza, adquiriendo una presencia de su esencia. El comportamiento espacial, densidad y abstracción de la obra se acercaban a lo pictórico, ya que trabajaban el muro como una superficie pictórica con una apariencia tridimensional como la pintura de acción, pero se alejaban del egocentrismo del autor. En consecuencia, mi trabajo ha pasado por estas fases de investigación para poder entender el verdadero sentido de la obra.



De manera que la conjugación de la pintura y la superficie, permite hacer una analogía de la unión de características pictóricas y escultóricas, ya que la pintura es un medio óptico que tiene el color como aditivo “a- táctil”. Robert Morris da ciertas cualidades a la pintura: óptica, inmaterial, i-limitable y a-táctil, que la hace incoherente con la escultura. En mi trabajo, al utilizar el color blanco y negro y sus distintas tonalidades hago resaltar las condiciones de la materia, un estado ambiguo entre estas dos formas de pensar la escultura y la pintura.



En consecuencia, en este presente trabajo se puede apreciar la nueva realidad matérica  de lo estable e inestable, lo ordenado y lo desordenado, a pesar de su rigidez, gracias a las fases de transformación de la materia. Pueden aparentar ser frágiles e irregulares, cuando en realidad se trata de formas rígidas, siendo el resultado del azar controlado, la indeterminación y la gravedad, que se funden aleatoriamente logrando un trabajo con cualidades tanto ópticas como táctiles.