IN MATERIA

Hotel Ritz Caldon

Santiago, Chile. 2009

​From the experience of the process and modification of the various subjects, I manage to understand my work as a mutable matter; due to its transformation phases.

 

The production method consists of an application of layers, where the various processes are placed on a “box” surface. The introduction of the materials that are transformed by means of external agents is superimposed as layers, causing reliefs, textures, transparencies, etc.


There is a reiteration of applying a method in all the tables, but with different forms. The quantities are altered, thus achieving the same qualities of matter but with different compositional characteristics.

The process is made up of a series of events, which reflect the different phases of the performance of the work. The materials themselves have specific temporal qualities in their transformation phases, therefore they require a time of assimilation and experimentation. Through this method, the process becomes a field of possibilities and information, in order to complement and form a new subject.

 

The use of neutral colors is intended to divert attention by allowing maximum concentration on the essential properties of the materials. This is why a reduced palette of black and white colors is used, without neglecting the gray ones. Through them, I create a contrast in the work.


This mutable matter is registered in the experimentation and behavior of the elements that compose it. This is why the construction of my work is the result of the process of the material used.
 

 

IN MATERIA

Hotel Ritz Caldon

Santiago, Chile. 2009

​A partir de la experiencia del proceso y modificación de las diversas materias, logro comprender mi obra como una materia mutable; debido a sus fases de transformación.

 

El método de producción consiste en una aplicación de capas, donde los diversos procesos son puestos en una superficie “cuadro”. La introducción de los materiales que se transforman por medio de agente externos, se superponen a modo de capas, provocando relieves, texturas, transparencias, etc.

 

Existe una reiteración  de aplicar un método en todos los cuadros, pero con distintas formas. Las cantidades son alteradas, logrando así las mismas cualidades de la materia pero con distintas características de composición.          

El proceso está compuesto por una serie de acontecimientos, que refleja las diferentes fases de realización de la obra. Los propios materiales tienen cualidades temporales específicas en sus fases de transformación, por esto exigen un tiempo de asimilación y experimentación. Por medio de este método, se convierte el proceso en un campo de posibilidades e información, con el fin de complementar y formar una nueva materia.

 

La utilización de colores neutros tiene el fin de desviar la atención permitiendo un máximo de concentración en las propiedades esenciales de los materiales. Por esto se utiliza una reducida paleta de colores  negros y blancos, sin dejar de lado los grises. Por medio de ellos, genero un contraste en la obra.

 

Esta materia mutable, se registra en la experimentación y el comportamiento de los elementos que la componen. Es por esto que la construcción de mi obra es el resultado del proceso del material usado.